Kategoriat
Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: RSS-syöte

Esimerkkejä RSS-syötteen käytöstä
Esimerkkejä RSS-syötteen käytöstä

RSS (Really Simple Syndication) on syöte tai joukko syötemuotoja, joita käytetään usein päivittyvän sisällön julkaisemisessa. RSS:n avulla voit tilata blogeista tai uutissivustoilta syötteen, jota voit lukea erillisessä syötteenlukijassa tai internet-selaimella.  Tilaamalla syötteen voit seurata haluamasi blogin tai sivuston  päivittymistä  käymättä jatkuvasti tarkistamassa, onko jotain uutta tarjolla.

Syötteitä tukevat sivustot tuntee muun muassa siitä, että selaimen osoiterivin perässä näkyy oranssi-valkoinen ”tutka”-kuvake (kuvassa kohta 1.). Syötteestä saattaa olla tietoa muuallakin sivustolla. Edelleenkään kaikki sivustot eivät tue syötteitä.

RSS-syötteen tilaaminen selaimen kirjanmerkkiriville

Firefox-selaimessa RSS-syötteen voi tilata niin sanotulle kirjanmerkkiriville (kuvassa kohta 2.).

  1. Klikkaa RSS-kuvaketta selaimen osoiterivin lopussa tai muualla sivustolla. Joskus tilaamista on helpotettu tekstillä ”Tilaa RSS-syöte” tai vastaavalla.
  2. Valitse ”Tilaa tämä syöte ohjelmaan tai palveluun” -pudotusvalikosta ”Live-kirjanmerkit” ja paina ”Tilaa”-painiketta.
  3. Nyt voit muokata kirjanmerkin nimeä (säilytä oletuksena oleva ”Kirjanmerkkipalkki”) ja paina ”Tilaa”.
  4. Syöte on näkyvissä kirjanmerkkirivillä, josta voit kirjanmerkkiä klikkaamalla avata viimeisimmät otsikot.

RSS-syötteen tilaaminen Google Readeriin

Syöte tilataan Google Readeriin (onnistuu, jos käytät Gmailia) samalla tavalla kuin kirjanmerkkirivillekin, mutta syötteen sivulla valitaan live-merkkirivin sijasta ”Google”. Sen jälkeen Google antaa sinulle vaihtoehdoksi ”Add to Google homepage” ja ”Add to Google Reader”. Valitse Reader, jolloin tilaus on valmis.

Googlen etusivukin on hyvä vaihtoehto seurata syötteitä, jos syötteiden määrä ei ole kovin suuri. Itselläni on seurannassa kolmisenkymmentä blogia ja muuta syötettä, joten etusivu ei mielestäni enää toimi.

Aktiivisimmat ja mielenkiintoisimmat blogit pidän kirjanmerkkipalkissa ja muita luen Google Readerista, kun ehdin.

Syötteiden hyödyntäminen kotisivuilla

Ensinnäkin kotisivut, jotka eivät tue syötteitä, ovat auttamattomasti vanhanaikaiset. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat vanhat. Tärmäsin juuri uutissivustoon, joka on avattu viime syksynä, eikä siinä ollut RSS-tukea. Toisin sanoen, en pystynyt tilaamaan heidän uutisiaan asiakkaani Facebook-sivulle, mutta heidän kilpailijoidensa syötteet kyllä sain tilattua.

Itse hyödynnän syötteitä muun muassa siten, että olen ”tilannut” blogini otsikot kotisivuilleni (kuvassa kohta 3.).

Muita tapoja hyödyntää syötteitä

Syötteiden avulla voit seurata blogipäivityksiä ja uutisvirtoja keskitetysti. Voit lisätä omia tai muita toimialaasi koskevia syötteitä kotisivuillesi tuomaan asiakkaille lisäarvoa. Tarjoamalla mahdollisuuden blogisi ja kotisivusi syötteiden levittämiseen digitaalinen jalanjälkesi kasvaa, kunhan pidät huolen, että sisältösi ovat kiinnostavia.

P.S. Marketingsherpan vuonna 2005 tekemän tutkimuksen mukaan syötteiden 75 miljoonasta yhdysvaltalais- ja brittikäyttäjästä vain kolmannes tiesi hyödyntävänsä rss-syötteitä. Suurin osa internet-käyttäjistä ei varmasti edelleenkään tiedä hyödyntävänsä RSS-syötteitä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Digitaalinen jalanjälki: RSS-syöte”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *