Kategoriat
Facebook Sisältömarkkinointi

Joulupukki ajautui vaikeuksiin Facebookissa

Joulupukki
Kuvan valepukilla ei ole osuutta tapahtuneeseen.

Joulupukin Facebook-profiili on kohta historiaa. Pukin virallinen profiili SantaClaus Lapland on Facebookin sääntöjen vastainen. Punanutun ongelmat eivät kuitenkaan johdu pelkästään säännöistä, vaan hiippalakki ei pysty ottamaan vastaan kaikkia kaveripyyntöjä, joita profiiliin tulee. Asiasta uutisoi keskiviikkona 1.9.2010 Rautasilta.

– Heh, kaikki hyvin! Olen ollut FB:n kanssa tekemisissä alusta saakka, mutta nyt on vaan tilanne se, että ystäviä tulee niin paljon, että tulee rajat vastaan, mitä voi hyväksyä per päivä ja jonossa on koko ajan satoja requestejä. Ajattelin niin, että sivut on siinä mielessä kätevämpää. Joulunodotusta kaikille!, toteaa Joulupukki Rautasillan Facebook-sivulla.

Joulupukki on henkilö, joten on tietysti luonnollista luoda hänelle Facebook-profiili. Facebookin säännöissä kuitenkin todetaan, ettei profiilia voi tehdä kuin todelliselle henkilölle – riippumatta siitä, kuinka syvällä pukkiuskomus itse kussakin on.

Kun Joulupukki perustaa itselleen Facebook-sivun, sivun perustaja – oikea henkilö, jolla on Facebook-profiili – ja ylläpitäjiksi valitut tontut voivat tehdä ylläpitoa Pukin nimissä ilman, että ylläpitäjien henkilöllisyys käy sivulta ilmi. Yleensä yrityksessä olisi hyvä tuoda jotenkin ilmi, kuka sivulle kirjoittaa, mutta Joulupukin tapauksessa jonkinlainen anonyymius on kuitenkin ymmärrettävää.

Sääntöjen vastaisessa profiilissa on omat riskinsä. Profiili voidaan sulkea Facebook-ylläpidon toimesta, jolloin yrityksen sivu jää ilman ylläpitäjää. Tähän voi tietysti varautua antamalla ylläpito-oikeuksia useammalle kuin yhdelle henkilölle.

Joulupukilla on iso työ saada kaikki kaverinsa siirtymään uuden Facebook-sivun tykkääjiksi. Tämä muistuttaa meitä siitä, ettei ole aivan sama, mitä Facebookissa tekee, vaikka touhu tuntuisikin välillä aika villiltä ja yhdentekevältä.

Lue lisää sivun, ryhmän ja profiilin eroista aikaisemmista kirjoituksistani:

P.S. Tutustu Facebookin käyttöehtoihin (englanninkielinen).

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *