Kategoriat
Bloggaaminen Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Miksi blogikirjoitus on parempi kuin lehtimainos?

Blogikirjoitus on parempi nettiliikenteen lähde kuin lehtimainos, koska se ei vanhene, sen näkee useampi henkilö ja siitä on helpompi siirtyä tekemään kauppaa kuin lehtimainoksesta.

Asiakkaani laittoi paikallislehteen mainoksen. Mainoksessa oli yrityksen internet-osoite. Seurasin mielenkiinnolla, paljonko nettisivujen kävijämäärät kasvavat mainoksen julkaisun jälkeen. Puolen sivun mainos Turkulaisen takasivulla ei tuonut yhtään liikennettä nettiin.

Samalle sivustolle, jonka osoite mainoksessakin oli, lisättiin blogikirjoitus. Sivustolla oli ollut jokunen teksti jo aikaisemminkin ja kävijämäärät olivat pikku hiljaa kasvaneet, mutta ensimmäinen asiantuntijakirjoitus räjäytti pankin. Tämän julkaisun jälkeen kävijämäärä nousi 300 prosenttia.

On aivan selvää, ettei saavutettu taso säily pitkään, eikä sivusto voi olla yhden kirjoituksen varassa. Se oli kuitenkin selkeä viesti siitä, mitä pitää tehdä jatkossa.

Tämä ei tarkoita, etteikö lehtimainoksella olisi mitään merkitystä, mutta mainoksen hinnalla – tässä tapauksessa lähes 3000 euroa –  saisi tiukan paketin blogikonsultointia tai useamman valmiiksi kirjoitetun tekstin.

Kun teet jotain, tee se kunnolla. Ilman selkeää tavoitetta ja ammattimaista osaamista mainostaminen on hukkaan heitettyä rahaa. Bloggaaminen ja lehtimainostaminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Oleellista on valita tavoitteiden mukaiset välineet.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

6 vastausta aiheeseen “Miksi blogikirjoitus on parempi kuin lehtimainos?”

Terve! Olen selaillut ja silmäillyt erilaisia blogeja saadakseni vinkkejä oman blogin toteutukseen. Oli virkistävää lukea selkokielisiä ja värikkäitä tekstejäsi bloggaamisesta ja verkkoteksteistä! Sain myös hyviä vinkkejä käytännön toteutukseen. Kiitos!
Blogisi löysin sometulaisblogien kautta.

Kyllä se aina hieman hämmentää, kuinka pienetkin yritykset ovat valmiita uhraaman sikamaisia summia häirintämarkkinointiin. Itse olen täysin vakuuttunut siitä, ettei yhdellä mainoksella pitkälle pötkitä. Näköjään sinun havainnot Janne ovat samoja.

Ongelmaksi tietysti muodostuu, että sisältömarkkinointiin täytyy käytää aikaa. Ilman pitkäjänteistä työtä sisällöntuotanto ei myöskään tuo loistavia tuloksia. Näinhän on tietysti kaiken markkinoinnin kanssa. Harmi että niin monet yritykset hakevat edelleen sitä quick fixiä, sen sijaan, että keskittyisivät markkinointiin joka toimii.

Kiitos palautteestasi ja kiitoksistasi Sini! Ne ovat todella rohkaisevaa luettavaa.

Erityisen tärkeänä pidän palautettasi selkokielisyydestä. Se ei meinaan ole helppoa – jatkuvasti koen sokeutuvani ”ammattislangille”. Toisaalta on hienoa, että monet ottavat yhteyttä ja kysyvät lisää – uskallikot laittavat kysymyksensä suoraan näihin kommentteihin 🙂

Laitapa ihmeessä blogisi linkkiä minulle ja muille lukijoille. (Jos blogisi on vasta suunnitteluvaiheessa, niin sitten julkistettuasi sen.)

Kiitos kommentistasi Aarne!

Luulen, että ongelmana on tietämättömyys ja toisaalta se, ettei uskalleta tehdä toisin kuin kilpailijat.

Olet oikeassa, että sisältömarkkinointiin täytyy laittaa aikaa – tosin sitä voi jossain määrin ulkoistaakin. Oma kokemukseni on kuitenkin se, että sisältömarkkinoinnissa (erityisesti internetissä) tulokset kertautuvat ja ovat jatkuvia, esim. nyt julkaistu blogiteksti voi tuottaa vielä vuosien päästä ja näkyvyys kasvaa koko ajan.

Toisaalta sisällöntuottamiseen pätee samat lainalaisuudet kuin muuhunkin tekemiseen: alku aina hankalaa, mutta hyvällä suunnittelulla ja sopivalla rutinoitumisella työ helpottuu koko ajan.

Lehtimainonnan suosio perustuu varmaan juuri sen pitkiin perinteisiin verrattuna blogeihin.

Eräs yrittäjä kertoi minulle lehtimainonnasta että: ”Se tuntuu niin turvalliselta”

Tämä seikka pitää tiedostaa vielä selkeämmin myös meidän palveluntarjoajien puolella.

Eli meidän vastuulla on tehdä blogaamisesta ja muustakin sisällöntuotannosta vähemmän pelottava peikko asiakkaillemme.

Ja sen vuoksi tämän tyyppisiä kirjoituksia joissa tuodaan blogaamisen konkreettiset hyödyt esille pitää saada entistä enemmän yrittäjien luettavaksi!

Siispä menenkin nyt heittämään linkin Facebookkiin. 🙂

Pasi, kiitos kommentistasi ja linkistä!

Juuri näin, ongelma on palveluntarjoajien, ei asiakkaiden. Miten asiakas voi osata ostaa, jos hänelle ei selkeästi kerrota mistä on kyse.

Ja toisaalta me nettisuharit emme herätä samanlaista luottamusta kuin vanhat lehti- ja mediatalot, jotka mainostilaa myyvät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *