Kategoriat
Bloggaaminen Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi

Onko yrityksen pakko julkaista blogia?

Onko yrityksellä pakko olla blogi?
Sisältömarkkinointi on sitä, että nettisivuillasi julkaistaan asiakkaitasi kiinnostavaa sisältöä.
Onko kaikilla yrityksillä pakko olla blogi? Eikö blogin pitäminen, bloggaaminen, ole aikaavievää, vaikeaa ja kallista?

No, eipä tietenkään ole pakko blogata. Ellet ole huomannut, suurimmalla osalla yrityksistä ei ole blogia. Blogin ylläpitäminen vaatii aikaa ja perehtymistä tai ulkoistettuna rahaa, mutta kallista se ei ole, jos vertaa esimerkiksi lehtimainontaan.

Jos bloggaaminen tuntuu haastavalta, voisitko ajatella julkaisevasi aina tarpeen tullen asiantuntijakirjoituksia yrityksesi nettisivuilla?

Olin keskustellut asiakkaani Kalle Parkkarin (Kattoasennus Parkkari Oy) kanssa useita kertoja siitä, pitäisikö hänen yritykselleen perustaa blogi. Pari viikkoa sitten pidimme palaveria, kun Kalle halusi uudistaa nettisivunsa – samalla, kun toiminimestä tehtiin osakeyhtiö. Kalle kyseli kehitysideoita ja uusi kuulumisia internetin mahdollisuuksista – mutta heti alkuun totesi:

Sitä blogiajatusta en kyllä vieläkään osta.

Olin tarjonnut jo Kallelle sivustoa, jota voisi helposti päivittää, kun vanhat sivut olivat niin sanotut staattisen HTML-sivut. Pohdimme kärkeen, millaista sisältöä sivustolla olisi.

Kalle oli jo tehnyt hyvän päätöksen kaventaa rakentamisen tarjontaansa kaikesta maan ja taivaan väliltä – ja vähän yli ja alikin – kolmeen selkeään osaan: kattoasennukset, ikkuna- ja julkisivuremontit. Palvelut siis rajattiin niihin asioihin, jotka parhaiten osataan – ja joista on kertynyt jo pitkään kokemustakin.

Näillä kolmella kärjellä siis lähdettiin liikkeelle. Niihin selkeät esittelyt ja tavoitteena saada yhteydenottoja. Sitten Kalle kysyi:

Voisiko sivustolle saada myös artikkelin tasakaton muuttamisesta harjakatoksi? Niin ja myöhemmin voisi laittaa juttua, kun menemme messuille…

Tottahan se onnistuu, vastasin.

Olimme siis päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että sisältömarkkinointi on se juttu, johon kannattaa satsata.

Jos  blogi-sana tuntuu liian nörtiltä, älä anna sen hämätä itseäsi. Jos et halua blogata, kirjoita asiantuntija-artikkeleita, alan uutisia ja yrityksesi kuulumisia. Tottakai, aktiivinen julkaiseminen on tehokkaampaa kuin ripotellen teksti silloin toinen tällöin, mutta suhteuta tekemisesi tavoitteisiisi ja resurssoi sen mukaan.

 

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *