Kategoriat
Bloggaaminen Sisältömarkkinointi

5 vinkkiä: Näin teet blogistasi alasi ykkösen

Ideoita syntyy sattumalta, mutta menestys vaatii suunnittelua.

Julkaisin tiistaina uuden markkinointiblogilistauksen. Jari Parantaisen ja Antti Apusen Gurumarkkinointi-blogin manttelin perijäksi nousi Zento Oy:n blogi. Hanna Puro tiivisti kommentissaan sen, miksi Zenton blogi on alansa ykkönen:

Olemme Zentossa huomanneet että blogin kirjoittamisessa pitkäjänteinen ja säännöllinen työ tuottaa tulosta. Sisältö on tietysti tärkein ja siihen liittyy lahjojen antaminen. Pyrimme jokaisessa blogissa antamaan lukijoille lahjaksi hyödyllistä, rahanarvoista tietoa, vinkkejä tms. liittyen sosiaalisen median hyödyntämiseen viestinnässä ja markkinoinnissa.

Lisätäänpä vielä vesi Hannan tiivisteeseen, jotta voimme nauttia siitä, mitä hän oikeastaan sanoi.

1. Jaksa, jaksa

Hyvä blogi syntyy harvoin hetken mielijohteesta ilman selkeää suunnitelmaa. Pitkäjänteisyys ja säännöllisyys eivät ole bloggaamisessa vain hyveitä, vaan vaatimuksia. Monet lupaavat blogit putoavat kauaksi kärjestä juuri näiden puutteesta.

2. Älä unohda strategiaa

Hyvä bisnesblogi on pelkkä aikaa vievä harrastus, jos se ei kytkeydy muuhun liiketoimintaan. Liiketoimintaa tukeva sisältö ei synny ilman sisältöstrategiaa. Strategian tarkoitus on määritellä, miten blogista saa irti taloudellisen hyödyn.

3. Saata lukija asiakkaaksi

Yritysblogien sisällöt ovat pääsääntöisesti ilmaisia. Ilmaisuus houkuttelee lukijoita, mutta se ei riitä. Hyvä blogi saa lukijat kiinnostumaan kirjoittajasta ja hänen edustamastaan yrityksestä.

Jari Parantainen on joskus maininnut ilmaisuuden yhteydessä kiitollisuudenvelan. Minä en jaksa uskoa sen tehoon. Blogilla täytyy olla selkeät tavoitteet myös lukijoiden ohjaamiseksi asiakkaiksi. Pelkän kiitollisuudenvelan varaan jääminen on ”toivotaan, toivotaan” -toimintaa, jollaista menestyksekäs markkinointi ei koskaan ole.

4. Hurmaa sisällöllä

Hurmaava blogi syntyy sisällöllä, joka on kohderyhmälleen aidosti hyödyllistä. ”Rahanarvoinen tieto” kiinnostaa aina.

5. Pysy aiheessa

Pysy aiheessa -kehoitus on turha, jos strategiasi ja suunnitelmasi ovat kunnossa. Aiheessa pysyminen ei ole saman asian jauhamista, vaikka tärkeää asiaa onkin hyvä välillä kertailla.

Kohderyhmäsi määrittelee aiheesi ja sen laajuuden. Itse seuraan mieluummin ”liian” suppean aihepiirin blogia kuin yritystä miellyttää kaikkia ohikulkijoita. Jos kohderyhmä on liian laaja, sitä ei ole ollenkaan.

Bonus: Kiinnitä huomiota myös rakenteeseen

Otanpa tähän yhden bonusaiheenkin vielä, koska olen markkinointiblogeja rankatessani törmännyt rakenneongelmaan. Yllättävän suuressa osassa Markkinointiblogit Top 21 -listan blogeissa artikkeleiden rakenne on huonompi kuin kunnan rakennuslautakunnan toimintakertomuksessa. Toimintakertomuksessa ulostusta sentään jakaa muutama etikettimäinen väliotsikko. Innokas bloggaaja ei aina edes muista painaa entteriä tekstin pätkimiseksi.

Muista, että hyvä rakenne on myös hakukoneoptimointia.

Millaisia kriteereitä sinä asetat lukijana hyvälle asiantuntijablogille?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *