Kategoriat
Bloggaaminen Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Verkkokirjoittajan hakukoneoptimointi: Luettavaa ja rehevää tekstiä

Miten verkkoon pitäisi kirjoittaa, jotta hakukoneet löytäisivät tekstisi – olipa työn alla blogikirjoitus, uutinen tai lehdistötiedote?

Verkkokirjoittamiseen pätee samat säännöt kuin mihin tahansa kirjoittamiseen. Tässä kuitenkin joitain vinkkejä verkkotekstin hakukoneoptimoimiseen.

Google rakastaa sisältömarkkinointia -kirjoituksessa kehotin julkaisemaan usein ja paljon. Runsauden lisäksi verkkokirjoittamisessa on olemassa joitan seikkoja, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Otsikot, väliotsikot, linkit, ilmaisun runsaus ja avaisanojen käyttö ovat oleellisessa roolissa, kun kirjoitetaan hyvää verkkotekstiä.

Otsikko on tärkein sisältö

Olipa kysymys blogikirjoituksesta, uutisesta tai lehdistötiedotteesta, otsikko on tärkein osa sisältöä. Hyvä otsikko on informatiivinen ja mielenkiintoinen. Otsikot, silloin, kun ne on myös koodissa merkitty otsikoiksi*, kiinnostavat hakukoneita erityisesti. Otsikointia kannattaa miettiä myös hakukoneiden kannalta. Erityisesti blogeissa otsikot ovat myös linkkejä, mikä lisää niiden arvoa hakutuloksissa.

Linkkejä kannattaa käyttää runsaasti

Nettitekstissä kannattaa käyttää runsaasti linkkejä. Ensinnäkin linkit ovat oleellisin asia, joka erottaa internet-tekstin muista tekstisisällöistä – miksei sen erityisominaisuutta hyödyntäisi mahdollisimman laajasti. Toiseksi linkkien ankkuritekstit ovat otsikoiden tavoin hakukoneiden erikoissyynissä. Linkkejä ei kannata lisätä pelkkinä osoitteina tyyliin http://www.ansaharju.fi/sisaltomarkkinointi.html, vaan liittää linkki tekstiin, esimerkiksi näin: sisältömarkkinointi on tehokasta internet-markkinointia.

Monipuolinen ilmaisu auttaa löytymisessä

Monipuolinen ja vaihteleva ilmaisu on sekä lukijan että hakukoneiden kannalta merkittävää. Runsas synonyymien käyttö tuo tekstiin jälleen kerran lisää erilaisia hakusanakandidaatteja.

Avainsanoja, joilla haluat löytyä hakukoneissa, kannattaa kylvää tasaisesti tekstiin. On olemassa prosenttiarvioita siitä, kuinka paljon teksti voi ja pitää sisältää avainsanoja. Yleisin arvio taitaa olla 2 – 7 prosenttia. Avainsanojen merkitys on suurempi tekstin ja kappaleiden alussa.

Kuvat kannattaa optimoida

Hakukoneet eivät näe kuvia, joten tekstiä sisältäviä kuvia kannattaa välttää. Kuvien hakukoneoptimoinnin tärkein seikka on ALT-tagi (alternative), eräänlainen kuvateksti, joka ei kuitenkaan näy kuvan näkyessä. ALT-tagin käyttö parantaa myös saavutettavuutta (= esteettömyys), kun näkövammaisten käyttämät lukulaitteetkin pystyvät kertomaan käyttäjälleen, mitä kuvalla halutaan ilmaista.

Blogeissa ja julkaisujärjestemissä ALT-tagi lisätään kuvanlisäksen yhteydessä. Suomenkielisen WordPressin ”Vaihtoehtoinen teksti” tarkoittaa juuri tätä. Itse asiassa se kuvaa käyttötarkoitustakin melko hyvin.

Liika on liikaa ja kohtuus liian vähän

Vanhan fraasilingon sanonta sopii tähän kuin naula päähän. Avainsanojen ripottelemisessa kannattaa pysyä kohtuudessa, ettei joudu hakukoneen mustalle listalle. Hyvä nyrkkisääntö on se, että pidät tekstisi luettavana.

Kirjoita lukijoiden lisäksi myös hakukoneille. Sekä lukijat että hakukoneet pitävät vaihtelevasta, luettavasta ja selkeästi jäsennellystä sisällöstä.

* Otsikoiksi merkitsemisellä tarkoitan html-koodin heading-tagien käyttöä, esim. <h1>Otsikko</h1>

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

5 vastausta aiheeseen “Verkkokirjoittajan hakukoneoptimointi: Luettavaa ja rehevää tekstiä”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *