Onko sinulla markkinoinnin estäviä asenteita?

Normaali
Yllättävän monelle yrittäjälle markkinointi on kirosana, joka joskus vahingossa lipsahtaa, mutta se ei ole julkaisukelpoinen. Markkinointia tehdään, kun ”oikeilta” töiltä joudetaan ja siihen investoidaan, kun muilta satsauksilta jää rahaa.  Mistä johtuu markkinointivastaisuus?

Käsitykset ja asenteet muodostuvat omista kokemuksistamme:

1. Lipevät myyntimiehet

Tehokkaan myyntimiehen tunnistaa ulkoasusta, puhetyylistä ja siitä, miten hän myy Arabeille hiekkaa ja Eskimoille jäätä. Kukaan ei halua omalle yritykselleen tällaista mainetta. On siis parempi jättää markkinointi muille – varmuuden vuoksi.

2. Ärsyttävät mainokset

Jos lehdistä leikeltäisiin mainokset ja jutut, jotka edustavat piilomainontaa, tahkojuustokin näyttäisi ehjältä ja siloiselta niihin verrattuna.

TV-mainokset ovat jääkaappireissuja varten, mutta netti-TV-mainokset pelkästään pilaavat  katselunautinnon tupsahtamalla ruutuun kesken lauseen ja pahimmillaan peittävät ruuudun ilman, että ohjelmaa edes keskeytetään.

Nettisivujen popup-mainoksista ei kannata varmaan puhuakaan – että huh-huh.

Et siis itsekään halua ärsyttää potentiaalisia asiakkaitasi näillä tempuilla.

3. Epäonnistuneet hankinnat

Kukapa meistä ei olisi hankkinut paitaa, jota ei sovituskopin jälkeen ole ylle kiskottu. Puhelinmyyjän jekuttamana tehdyt lehtitilaukset ja muut hankinnat ovat kuitenkin aivan eri luokkaa. Pahinta ei ole tuhlattu raha, vaan epäonnistumisen ja vedätetyksi tulemisen tunne.

Olen tehnyt itseni kanssa päätöksen, etten tee puhelimitse mitään hankintoja. Jos olen kiinnostunut puhelinmyyjän tarjouksesta, pyydän tarjouksen sähköpostiini tarkemmin tutkittavaksi (useinkaan en sitä saa – kuuluu kuulemma myyntikäytäntöön).

On siis parempi, ettei sinunkaan asiakkaasi tee huonoja ostopäätöksiä.

4. Perättömät lupaukset

Tuntuuko, että usein mainonta on pelkkiä mielikuvia ja lupauksia, joilla ei ole todellista sisältöä. Markkinoinnin muokkaamia odotuksia ei siis täytetä. Kuka itseään kunnioittava yrittäjä ja yritysjohtaja haluisi tehdä firmastaan pelkkää mainoskuplaa?

Haiseeko oma kehu?

Myönnetään, että ylisuurella egolla varustetut pullistelijat ärsyttävät. Mulla samalla todetaan, ettei meidän tuotteitamme ja palveluitamme kukaan muu tee tunnetuksi, ellemme me itse niistä kerro. Sosiaalisessa mediassa leviävät suosittelutkin vaativat yleensä alkusysäyksen, jopa selkeän strategian ja ainakin suunnitelman, mitä tykkääjillä tai lataajilla tehdään.

Miellyttääkö sisältömarkkinointi?

Meillä on siis vaihtoehtoina tehdä markkinointia, joka miellyttää kohderyhmäämme. Sellaiseksi monet yritykset ovat valinneet sisältömarkkinoinnin. Yhdysvalloissa sisältömarkkinointia hyödyntää useat yritykset pienistä pajoista kansainvälisiin suuryrityksiin.

Suomessakaan sisältömarkkinointi ei ole enää täysin vieras käsite. Erityisesti tästä vuodesta odotetaan sisältömarkkinoinnin ja sisältöstrategioiden vuotta. Kehityksestä kertoo se, että varatessani vuoden 2010 alussa sisaltomarkkinointi.fi-osoitteen Googlella löytyi vain kaksi osumaa ”sisältömarkkinointi”-sanalla. Nyt, kaksi vuotta myöhemmin, tuloksia on 42000.

Miksi sisältömarkkinointi toimii?

  • Sisältö kertoo tarinasi,
  • vastaa asiakkaan kysymyksiin,
  • inspiroi ja viihdyttää,
  • motivoi,
  • auttaa päätöksen teossa,
  • luo oikeita ennakko-odotuksia,
  • puhaltaa brändiin henkeä ja
  • rakentaa luottamusta.
Sisältömarkkinointi toimii niin internetissä kuin netin ulkopuolellakin. Netissä sisältö parantaa myös hakukonenäkyvyyttä, eli on hyvää hakukoneoptimointia.

 

About Janne Ansaharju

Olen turkulainen yrittäjä ja bloggaaja. Sisältömarkkinoinnissa yhdistyvät intohimoni kirjoittamiseen ja internetmarkkinointiin.

2 Comments

  1. Mainio postaus markkinoinnista. Tuosta ei voi olla kuin samaa mieltä. Suurimpana haasteena sisältömarkkinoinnissa näkisin sen, että liian usein sitä lähdetään tekemään pelkästään omista lähtökohdista. Näin saadaan aikaiseksi sisältöjä, joita kukaan ei lue tai katso. Tuossa bullettilistassa on hyviä pointteja, joiden avulla voi miettiä, miten sisältöä tekisi potentiaalisen asiakkaan tarpeisiin.

    Jos asiakas kokee saavansa sisällöstä tietoa tai muuten viihtyvänsä sen parissa, niin silloin hän kuluttaa sisällön mielellään. On siinä fiilis pikkuisen parempi ostamisen kannalta, jos vertaa tilanteeseen, missä on vahingossa klikannut pop-up mainosta tai odottaa ärsyttävän videomainoksen loppumista, jotta pääsee vihdoin katsomaan sitä mitä halusikin.

  2. Kiitos kommentistasi ja kehuista Tommi!

    Minäkin uskon esittämääsi esimerkkiin siitä, miten ”pienet” asiat lopulta vaikuttavat ostopäätökseen. Oleellista on tietenkin ymmärtää asiakasta.

Leave a Reply


+ kahdeksan = 17