Kategoriat
Bloggaaminen

Bloggaa kävijämäärät nousuun

Blogi on tehokas tapa kerätä kävijöitä nettisivuillesi. Jos blogi on ”kauppapaikkasi”, asiakkaat ovat jo perillä, mutta, jos on tarpeellista, voit ohjata heidät nettisivuillesi tai verkkokauppaasi.

Hakukoneet, erityisesti Google, suosivat sivustoja, joilla on paljon sisältöä ja jotka päivittyvät säännöllisesti. Sehän on juuri blogin idea. Blogin vahvuus on siis näkyvyys hakukoneissa. Näkyvyys hakukoneissa puolestaan tuo sivustolle kävijöitä. Toisin sanoen sivusto, joka ei näy Googlessa muutamalla ensimäisellä sivulla, ei juuri kävijämäärillä juhli.

Periaatteessa millä tahansa sivustolla voidaan saavuttaa sama näkyvyys, mutta yleensä blogia päivitetään useammin kuin muita verkkosivustoja. Näkyvyyttä ei tietenkään saavuteta miten tahansa, mutta lähtökohtaisesti julkaisemalla usein ja runsaasti voi saavuttaa kohtuullisia tuloksia.

Blogin ehdottomiin vahvuuksiin kuuluu myös päivittämisen helppous. Siitä pitävät huolen erilaiset blogipalvelut ja -julkaisujärjestelmät. Kuka tahansa voi  koska tahansa aloittaa edullisesti sisällöntuotannon. Pääsääntöisesti teksteistä muodostuva blogi onkin julkaisemisen ja sosiaalisen median valtias. Podcastit, eli audioblogit ja videoblogit odottavat vielä tuloaan Suomeen, mutta sillä sarallakin on nähtävissä koko ajan edistystä.

Tavoitteellisuus tekee bloggaamisesta markkinointia

Ollaakseen vakavasti otettavaa markkinointia bloggaaminen vaatii tavoitteellisen otteen – puhutaan sisältöstrategiasta. Se ei ole muuta kuin tavoitteiden asettamista, suunnitelman toteuttamista ja tietysti tulosten seuraamista.

Blogi itsessään ei vielä tuota kauppaa, ei edes huipputasoinen blogi. Kun blogi kerää kävijät, tarvitaan vielä todelliset maalitaulut: yhteydenotot, palautteet, lataukset tai verkko-ostot. Päämäärän, johon asiakkaan halutaan ohjautuvan, ei tarvitse olla blogissa. Se voi olla kotisivuilla tai verkkokaupassa, kunhan se ei ole liian hankalasti saavutettavissa.

Lisää aiheesta

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

4 vastausta aiheeseen “Bloggaa kävijämäärät nousuun”

Ja kun bloggaamisen aloittaa niin on hyvä pitää mielessä, että bloggaaminen on pitkäjänteistä hommaa. Eli ei kannata heittää kirvestä kaivoon vaikka puolessakaan vuodessa ei ole älytöntä lukijaryntäystä saavuttanut.

Juuri näin Pasi.

Blogissa on olemassa kaikki elementit suuriinkin kävijämääriin. Se ei tarkoita, että kaikki blogit nauttisivat runsaasta huomiosta.

Alle puolen vuoden ei välttämättä kannata odotella kovin suuria tuloksia. Jos puolen vuoden jälkeenkään ei tavoitteita ole saavuttanut, kannattaa miettiä, mitä voisi kehittää tai ovatko tavoitteet olleet epärealistiset.

Kuten markkinoinnissa yleensäkin, kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee aika paljon sitä, kuinka suosittu blogista tulee.

Mielenkiintoinen kysymys kävijämääriä laskiessa tietysti on: kuinka vähän on paljon?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *