Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Seuraa sisältöjä ja sosiaalista mediaa

Internetin tietovirtoja ei pysty seuraamaan ilman erityisiä työkaluja.
Internetin tietovirtoja ei pysty seuraamaan ilman erityisiä työkaluja. Kuva: MorgueFile.com / J. Crasey Stinson

Internet-markkinoinnin vahvuus on seurattavuus. Klikkaukset, liikenteen lähteet ja suosituimmat sisällöt on helppo todeta erilaisilla kävijäseurantatyökaluilla. Sosiaalisen median seurantaan kannattaa liittää myös muiden tuottaman sisällön seuranta. Erityisesti omasta yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista käytävää verkkokeskustelua on syytä seurata. Riippumatta siitä, seuraatko internet-keskusteluja, yrityksestäsi ja tuotteistasi kuitenkin keskustellaan.

Internet-hälytykset

Kirjoitin viime helmikuussa Digitaalinen jalanjälki -sarjassa internet-hälytyksistä. Mainitsin erityisesti Google Ilmoitukset ja Socialmention-työkalun. Nämä ovat edelleen hyödyllisiä seuranta- ja analysointivälineitä.

Uusi kotimainen työkalu

Koin seuranta-asian erityisen ajankohtaiseksi nyt, kun ePressistä kolahti sähköpostilaatikkooni tiedote SoMeMonitori-seurantapalvelusta. SoMeMonitori, japanilaiselta sarjakuvahahmolta vaikuttavasta nimestään huolimatta, on kotimainen palvelu, joka lupaa ottaa huomioon myös suomalaiset sosiaalisen median palvelut, erityisesti Suomi24.fi-palvelun. Palvelun nettisivuille ei paljon todellista tietoa sovelluksesta heru, enkä sen vuoksi osaa sanoa siitä ja sen toimivuudesta mitään. Joka tapauksessa toimivalle seurantapalvelulle on varmasti tilausta, kun internetin käyttö ja sosiaaliseksi mediaksi kutsutut internet-palvelut lisääntyvät ja kehittyvät koko ajan.

Ei seurantaa ja raportointeja ilman toimenpiteitä

Minä hoidan seurannan, niin omat kuin asiakkaittenikin, Google Ilmoituksilla ja Socialmentionilla sekä seuraamalla kunkin toimialan tärkeimpiä keskustelupalstoja ja blogeja tilaamalla niiden RSS-syötteet. Syötteiden määrän kasvaessa olen koonnut niitä FriendFeed-palveluun, jolloin monta lähdettä on muodostanut yhden helpommin hallittavan syötteen. Tämä on tietyllä tavalla käsityötä, mutta suomenkielinen internet, johon olen yleensä keskittynyt, on sen verran suppea, etten pohjatyön kertaalleen tehtyäni joudu kovin usein muutoksia tekemään.

Raportointi tapahtuu yleensä asiakkaan kanssa sovitulle tavalla, yleensä kuukausiraportilla. Osa asiakkaistani ei ole kiinnostunut kovin tarkoista tilastoista tai raporteista, vaan luottavat minun arvioihini siitä, millaisiin toimenpiteisiin erilaisten hälytysten ja tilastojen valossa kannattaa ryhtyä. Tämä vaatii tietysti lujaa luottamussuhdetta, mutta luottamukseen yhteistyön täytyykin perustua näin internet-huijausten kulta-aikana.

Toimenpiteitä?

Sinun toimenpiteesi voisivat olla mielenkiintoisiin keskusteluihin osallistuminen. Toisin sanoen, kun saat toimialaasi, tuotteisiisi ja palveluihisi liittyvän ilmoituksen, lähde rohkeasti keskustelemaan kuin ihminen ihmiselle. Ihmiset kaipaavat kuuntelijan lisäksi neuvoja ja vinkkejä. Anna niitä heille niissä asioissa, jotka ovat sinun vahvinta osaamistasi. Kun suhtaudut muihin ihmisiin arvostavasti, voit sopivassa välissä mainita myös omista tuotteistasi ja palveluistasi.

Seuraatko sinä, mitä yrityksestäsi sekä tuotteistasi ja palveluistasi puhutaan internetin palstoilla? Tai olisiko hyvä tietää, mitä kilpailijasi puuhailevat netissä – mitä he julkaisevat tai mistä he keskustelevat?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Seuraa sisältöjä ja sosiaalista mediaa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *